Prázdniny jsou v plném proudu a my nezahálíme. Poohlédli jsme se trochu zpátky a všem našim příznivcům přinášíme hned několik zajímavých
postřehů. Tým logopedek se v následujících článcích ZDE zamýšlí nad tématem logopedie on-line, je to zajímavé čtení, neváhejte!
Doba omezení spojených s pandemií Covid 19, přinesla do mnoha oborů on-line formu komunikace.
Přečtěte si názory logopedek.
Z provozování logopedických terapií online jsem měla zpočátku obavy. Bála jsem se, že dítě pořádně neuslyším, nebudu mu moci upravit postavení mluvidel, dítě neudrží pozornost a budu mít problémy s použitím obrázkových materiálů. Zjistila jsem však, že terapie online může přinést i nový nečekaný rozměr. Našla jsem nové materiály a aplikace, které se dají sdílet na obrazovce. Některé děti se naopak více soustředí, protože mají blízko k technice a jejich pozornost může být delší. Tím, že jsem měla možnost nahlédnout do domácího prostředí dětí, měla online setkání nakonec velmi osobní charakter. Myslím, že s některými dětmi se mi podařilo navázat i bližší vztah.
V době uzávěr škol jsme se s kolegyněmi snažili najít způsob jak pomoci rodičům s logopedií doma, proto jsme vytvořili různé logopedické hry např. Hláskovník, které si každý může stáhnout v PDF formátu na domácí použití.
Mgr. Veronika Caruso
Logopedie vedená on-line byla pro nás všechny ze začátku velkou neznámou. Museli jsme ve větší míře digitalizovat své přípravy a modifikovat tradiční obsah terapie do formy, která bude pro děti přínosná i v distanční podobě.
Domnívám se, že on-line výuka je pro žáky i pedagogy mnohem náročnější, ale přesto má i svoje klady. Díky výuce on-line jsem měla možnost poodhalit rodinné prostředí, vtáhnout rodiče více do terapie, seznámit se se sourozenci (mnohdy fungující jako nápovědy) a také s domácími mazlíčky. Řekla bych, že některým žákům s poruchou pozornosti on-line výuka dokonce více vyhovovala. Podle mého názoru však on-line výuka není schopna nahradit osobní konzultace. Je limitující v možnostech terapie (nelze provádět např. masáže obličeje, vyvozování hlásek je problematické). Přesto jsem za možnost vést logopedická setkání on-line formou ráda. Zcela jistě nás to s dětmi posunulo blíže k cíli.
Mgr. Markéta Salavcová
Logopedické intervence prováděné formou online jsou přístupem, který mi není stále ještě zcela blízký. Tato forma intervencí má jistě řadu svých pozitiv, kterými je zejména možnost rodičů nedojíždět větší vzdálenost s dítětem k logopedovi, možnost vhledu do osobního prostoru k dítěti a často i větší uvolněnost dítěte.
Při řadě logopedických intervenci s dětmi často improvizuji, vykonáváme společně pohybové aktivity, střídáme činnosti a jsem mnohdy s dítětem ve velmi blízkém kontaktu. K tomu preferuji osobní setkání, které je mi bližší a pokud mám možnost jsem nakloněna spíše osobnímu setkání. Nicméně jsem ráda za možnost technických vymožeností a ve chvílích, kdy není osobní setkání možné, je toto zcela jistě možnost, která nám umožňuje zůstávat v kontaktu s dětmi, které bychom jistě delší čas neviděli.
Mgr. Veronika Držmíšková